Ute i god tid

Idag har jag och Johanna haft möte på Swedbank. Vi startade ett konto hos dem så att vi kan börja tjäna lite pengar och hantera dem.
Just nu sitter vi och fikar på café Orion och pratar om företagets framtid och även vår framtid.

Igår var vi på en föreläsning på högskolan där de pratade om att just starta eget företag, och i och med det fick vi oss en till rådgivare som kommer att hjälpa oss under uf-året. Vi hoppas att kunna boka ett möte med honom så snart som möjligt.

Annars så jobbar vi vidare med Startup och alla ser fram emot att börja få kunder för att eventuellt börja tjäna lite pengar.

På söndag kommer vi att stå på höstmarknad i Timmele för att hitta kunder bland barnfamiljerna och efter marknaden åker jag och Johanna till gällstad för ännu ett fotouppdrag.

/ Izabella Larsson


Johanna 26 september

Idag har vi åter igen lektion, så då satte jag mig ner och kollade igenom lite affärsplaner och satte igång med våran. Det verkar som att vi kommer att komma en bit med den idag. Just nu har vi inte kommit så långt för vi har inte varit jätte effektiva, men vi har ju några timmar kvar att jobba så det kommer nog bli bra. Nu ska jag fortsätta.
Ganska glada tjejer.

21 September

Idag har vi studiedag i skolan, så vi har tagit oss i kragen och satt oss med vårat UF. Så morse tog jag bilen i regnet och åkte mot fristad där vi skulle ses hemma hos Joel. Nu sitter vi här, jag ska precis beställa våra visitkort. Joel sitter och håller på med hemsidan och Izabella grejar med bloggen. Det är även dags att komma igång med affärsplanen så att den blir klar. Vi är igång och vi alla är väldigt taggade på det här så det kommer bli jättebra.
/Johanna

19 September!

En film över vad vi har gjort idag!
Vi har även fortsatt med våran hemsida och även bloggdesignen, redigerat bilderna som blev tagna och planerat annat.

Det går framåt för oss

Idag hade vi ett litet möte över skype. Vi har börjat planera hur vi ska förbereda oss inför höstmarknaden som äger rum om två veckor och vi alla ser fram emot att få lite fler kunder så att vi kan komma igång ordentligt med företaget, och kanske till och med tjäna lite pengar på det.
Vi registrerade företaget på Ungföretagsamhets hemsida idag också och har betalt medlemsavgiften. Så nu finns vi på riktigt.
Imorgon har vi bokat studion för att ta bilder som vi ska använda till hemsidan och för att marknadsföra oss själva, och nästa söndag så kommer vi förmodligen att ha vår webbsida uppe på nätet.
Mvh
VD, Izabella Larsson

Vårt första fotojobb!

Vårt första fotojobb alltså!
Igår efter skolan så åkte jag mot vårt första fotojobb inom vårt företag, det var spännande. Jag har ju självklart gjort det förut, men det känns ändå på nått sätt annorlunda när man har ett företag. Jag skulle foto åt en tjej som har startat ett eget företag, hon ska vara med att inreda till katalogfotografering, som tillexempel Ellos eller Haléns. Så då behövde hon bilder till sin hemsida. Hemsidan behöver hon som portfolio och har ännu inte någon som ska göra den, men vi ska lägga fram ett prisförslag på detta, så kanske vi får göra hennes hemsida också och det vore ju jättebra att få en sådan start. Tänkte att jag kunde slänga upp en bild på vad jag gjorde igår!

 

Två närbilder, ni får se mer sen när kunden bestämt vilka bilder som gäller!

Mvh Johanna!

StartupUF

Hej på er!
Det här Start up UF, som består av mig Johanna Wålberg, Izabella Larsson och Joel Nyström.
Våran affärsidé är att erbjuda andra UF-företag våran tjänst. Och våran tjänst är att fotografera porträtt- och produktfotografier, vi kommer även att göra hemsidor.
Vi kommer inte bara att rikta oss mot UF-företag utan även privatpersoner, de som vill ha familjeporträtt, barnfotografier, eller vad som önskas.
Vi kommit en bit innan vi startade denna bloggen, vi är klara med våran affärsidé och vi har kommit en bit på hemsidan, startat en blogg, kommit på designen till visitkorten och kommit fram till en logga. Vi kom igång ganska snabbt och alla verkar väldigt taggade på det här.
Igår så fortsatte Joel med våran hemsida och jag började lite smått på affärsplanen. Izabella kunde tyvärr inte närvara men har fixat annat på efteråt, tillexempel startat den här bloggen.
Det här kommer att vara våran loggblogg, så vi kommer ihåg hur allt gick till och ni får även vara med på vår resa. Vi kommer inte bara dela med oss av text, utan också bilder eftersom det är vad vi sysslar med.
MVH Johanna